Az emlkezs
ltalban az emberek tbbsge mirt nem emlkszik az elz leteire? Egyltaln, hogyan mkdik az emlkezet? Mi a test, a llek s a szellem szerepe az emlkezsben? Ezekkel a krdsekkel gyakran tallkozhatunk, megkzeltsk pedig annyifle, mint ahny ember prblja elmagyarzni. Az emlkezs fogalma tudatosan akkor lp be letnkbe, amikor gyerekknt kpesek vagyunk az lmnyeket jra felidzni. Ksbb is ez trtnik, csak az "lmny" fogalma lesz tgabb (pl. egy vizsgaanyagot is "lmnynek" l meg az n, mivel j). Ez biolgiai (fizikai) skon is nyomonkvethet, vagyis amg az agymkds nem r el bizonyos fejlettsgi fokot, addig az agyat egy olyan masszaknt foghatjuk fel, amin a hatsok mindenfle ltszlagos rend nlkl hagynak nyomot. Ez a nem tudatos emlkek eltrolsa.
 Amint az agy kpes valamilyen – sajt szablyozs alapjn – rendszert alkotni, attl fogva kpesek eltroldni fizikai skon az emlkek. Az eltrols mindig hatsokra adott "vlasz", ami a rendszer tartalmt s szablyait is mdostja. Ez egy olyan mtrix, ami kezdetben pontok szablyos (vagyis inkbb primitven egyszeren elrendezett) halmaza, ami a hatsok (idegingerletek, hormonlis vltozsok) hatsra bizonyos formt nt. Ez a forma csak az ptkvekben mutat azonossgot ms ego "bels mtrixval" – a szablyok, a tartalom szinte teljesen klnbz. Ez azonban mg csak a trols folyamata. Az elhvs, ami gyakorlatilag az emlkezs, egy kvetkez lps. Itt rdemes tisztzni a llek fogalmt, amely olyan, mint egy mgneses mez a fizikai mgnes krl: egy felsbb lenyomata, "trkpe" az agyi emlk-rendszernek.
Ne feledjk, hogy a rendszer s a tartalma egy s ugyanaz, gy a llek rendszer-lenyomata egyben az emlkek lenyomata is. Ahogy egy mgnes mgneses tert statikusan vizsglva elg jl krlhatrolhatjuk a mgnes konkrt helyzett, tartalmt, a llek lenyomatnak megfigyelsvel, mint egy fnykprl tudhatunk meg informcikat. Ahogy egy "fnykp" vizsglatnak eredmnye mondjuk egy videofelvtelhez kpest gyakran nagyon kevs s kusza is lehet, gy lehet rtelmezhetetlen a llek egy pillanatbl (llapotbl) az emlkek sszessgre, sszefggseire kvetkeztetni. Az sszefggsek megrtsben a dinamikus vizsglatok segtenek, amit csak a szellem kpes vgrehajtani (mint ego). A szellem „mkdse kzben impulzusokat kld a llek lenyomatra, amely a fizikai test (jelen esetben az agy) ltal meghatrozott rendszer szerint tovbbt vlaszjelet a szellemnek. Ez nem is igazn klds, hanem csak reakci (okozat) egy akcira (ok). A kapott vlaszbl s ms kls hatsok ltal keltett hatsokbl kell megfejtenie a szellemnek az agy aktulis rendszert ill. ennek megfelelen a tartalmt. Hogyan is van ez? Adott egy ismeretlen nyelvezet rendszer, amely nmagban foglalja az informcikat is s ez a rendszer a szellem szmra ismeretlen reakcikat ad minden hatsra? Nos, a helyzet ennl bonyolultabb, s ez adja a megolds kulcst a "rejtlyhez". J Ugyanis a szellem impulzusai is vltoztatjk a rendszert. s mivel a szellemi ego ismeri sajt indokait ill. cljait, ezrt az alapjn kpes nyomon kvetni az adott vltozsokat s ebbl kvetkeztetseket levonni. Olyan, mint megfejteni egy titkosrst gy, hogy elolvasunk minden levelet, amit kldenek neknk s a rendszer elemeit (rsjeleit) "vletlenszeren", de tudatosan kivlasztva rogatunk levelet a feladknak.

A szellem teht egyrszt egy olyan figyel, aki egy bonyolult mintzat "monitort" bmul s ez alapjn kpez le dolgokat, mikzben programokat indt el. Egy olyan ember (szellem), akinek nem ll rendelkezsre megfelel minsg lleklenyomat ill. kevs ingert kap vissza, amibl dolgozhat, elg nehz helyzetben van. Ezek a fizikailag/lelkileg s ebbl kifolylag mentlisan srlt, vagy a nagyon ingerszegny krnyezetben felnv, szintn mentlis elmeproblmkat mutat emberek. Hogyan is kapcsoldik ez az emlkezshez? A szellem egyszerre csak 1 dolgot futtat illetve nz. Ez a Most illetve az lmny fogalma. Ha pedig az adott szellem kellen ismeri a llek ltal tkrztt rendszert, akkor kpes visszaidzni bizonyos elmlt Most-okat s lmnyeket. Az ego vagy emlkszik (introspekci) vagy tesz (extrospekci). St: egyszerre csak 1 dologra emlkszik ill. 1 dolgot cselekszik. A "tevs" folyamata sorn beavatkozunk a llek szrjn keresztl a rendszerbe. Az emlkezs pedig "visszakeresse" a csinls ltal keltett hatsoknak. Pldval lve a tnykeds olyan, mint az ss, az emlkezs pedig olyan, mint vizet folyatni a kisott mederbe. Az emlkezs teht egy, az alaktshoz hasonl impulzus "bekldse" a rendszerbe, majd annak figyelse, hogy merre halad. Persze lehet nagyon gyorsan vgrehajtani a fenti lpseket (emlkezs, csinls), gy ltszlag kpesek lehetnk 3-4 dolgot prhuzamosan vgezni, avagy komplett emlkfolyamokat kiragadni – ez azonban csak gyorsasg krdse s mindig lebonthat a fenti elemi lpsekre.
Minl tisztbban felptett teht az agyi rendszer (ami gyakorlatilag tisztn nyomon kvethet lleklenyomatot produkl), annl knnyebb s automatikusabb az emlkezs. Egy j memrij ember sosem kszkdik azzal, hogy elrje a kvnt informcit. Tudja, hol fogjon hozz, hol indtsa el a folyamatot, ami aztn "magtl", vagyis az agyi folyamatok mkdsvel jut el a megfelel llapotba. Vannak teht kapcsoldsi pontok, amelyeken keresztl sztgazhatunk az emlkek kztt. Az rlet kt vglete, amikor rettent kevs ez a kapcsoldsi pont (ez esetben gyakran eltnnek infk, mert nincsenek hozz kezdpontok hozzrendelve, viszont olyan asszocicik jhetnek, amihez iszony bonyolultan lehetne csak a "hagyomnyos" mdon eljutni), vagy nagyon sok (olyan sok, hogy komplett rendszerek tltsa krdss vlik, viszont nagyon apr dolgokra emlkszik az "rlt"). A fent emltett pontokon keresztl lehet elindtani bizonyos irnyba az emlkezst. Ez lnyegben beengedse az elmlt lmnyeknek, de kizrsa is bizonyos „figyelsi aspektusoknak” (rzkeknek). Ez a kizrs arra j, hogy konkrtan az adott informcit kapjuk meg: hiszen ha pl. egy adott angol sz sztri jelentsre vagyunk kivncsiak (amit a knyvbl tanultunk meg), akkor elg zavar lehet a sztr illatt is rezni az emlkezsnl.
Msik lehetsg az lmnyek tudatos kombinlsa: amikor gy illesztjk rendszerbe illetve figyeljk meg az emlket, hogy nem zrjuk ki az rzkelt hatsokat. Az elbbi pldt vve vagyis a sznak nem csak a lert jelentse jelenik meg a "kpzetnkben", hanem azok a helyzetek is, amikor hallottuk hasznlni ket – gy jn ltre a "fordtott emlkezs" (nyelvszetben aktv szkincs), amikor az adott szitucihoz kttten idzzk fel a folyamatokat. Ez a fajta folyamat segt egyszeren s tudatosan mskppen kommuniklni ms-ms kzegben, viselkedsnket az adott kzeghez igaztva. A passzv emlkezs teht inkbb koncentrlt emlkfolyam-szemlls, az aktv emlkezs pedig az emlkek megfigyelsnek rendszerbe foglalsa. Az emlkek eltrolsa s visszaidzse teht nagyon is elklnthet folyamat. A gyerekeken megfigyelhet, hogy inkbb "tesznek", ezltal megismerve a testk ill. a hozz kapcsold llekszr-rendszer mkdst. Termszetesen ezek a tnykedsek is eltroldnak, de inkbb a rendszer alapfelptst adjk – mintha egy "robot", vagy bbu irnytrendszernek huzalozst vgezn a kisgyerek. Ezutn mr a kis alrendszereket, mint ksz adottsgokat lehet hasznlni. Plda erre a kz hasznlata: tudatosan valsznleg senki sem emlkszik arra, milyen "gyakorlatokat" vgzett azrt, hogy kpes legyen tudatosan klbe szortania a kezt (itt csak az klbeszort izmok mkdtetsrl van sz, semmi minsgi/erbeli flikk-flakk) – mgis, kpesek vagyunk r, amikor csak akarjuk (egszsges embert felttelezve). Ha megnznk egy csecsemt, akkor lthatjuk a folyamatot, ahogy kapldzik, fogdzik ("jtszik"). gy prblgatja magt s rendszernek hatrait.
A hatr fogalma felveti a krdst: mi tartozik az emlkek kz, meddig terjedhet az emlkezs. Az emlkek, a rendszer alapvet felptsbl addan a fizikai skkal llnak kapcsolatban (pontosabban szlva azzal a legals ill. elsdleges skkal, ahol az ego ltezik). Ha teht emlkekrl szlunk, mindig valamilyen fizikai lenyomatrl beszlnk vgs soron, amit termszetesen a llek-szinten keresztl szemllnk. Teht a szellem szempontjbl mindegy, hogy egy preczen megptett "magy" kldi a jeleket, vagy az agy kapcsoldik tnyleges vgtagokhoz, rzszervekhez. A kapott kszletbl dolgozik. ltalnosabban vizsglva: a szellem "fizikai skja" az, ami az ltala ltott lleklenyomaton tl van. Ezt a skot teht kzvetlenl nem ltja, viszont fgg tle (ha nincs test, nincs llek s nincs „lts” sem). Ez olyan szinten vlik szimbiziss az esetek nagy rszben, hogy a llek folyamatainak lassulst, megllst – teht a fizikai test regedst s hallt a szellem hajlamos a sajt hallnak elkpzelni, mikzben gyakorlatilag ez "csak" a mr megismert lleklenyomat "eltnse". Egy rendszer megtanulsa gyakran olyan kpzettel trsul, hogy a rendszer megsznsvel eltnik a tuds is. Ez azonban nem gy van, legalbbis rszben. Mivel minden rendszer ms, ezrt kt fizikai test, mg ha ugyanaz a szellemi ego irnytja is (persze ms idben), teljesen ms kszletet biztost. Azt mr emltettem, hogy a rendszer magban foglalja az informcikat is, teht kt rendszer hiba hasonl egymshoz fizikai skon, hiba ugyanazokbl az elemi „tglkbl” ptkezik: a szellemi skrl nzve nagyon klnbz, gy a agyi emlkek tvitele szinte a lehetetlensg hatrt srolja, de bizonyos fokig megoldhat. A kzs pont ebben a feladatban a szellemi ego, amely tartalmazza az eddigi rendszerek ismerett, ezen rendszerek azonban a lertak alapjn teljessggel inkombatibilisnek tnnek egymssal. Vagy mgsem gy van? Mint emltettem, az ptkvek ugyanazok. Idertem a sznalap ltformtl kezdve a DNS ptelemein keresztl a magasabb szinten ebbl kialakult enzim- s proteinrendszerig, ill. a neuronokig. Teht vannak mintzatok, amik nagyjbl hasonltanak egymsra s ezek kztt a hasonlsgok kztt a szellemi ego adja az sszekttetst. A "szellemileg fejlett" egok teht azok, akik sok letet ltek le tudatosan, teht megismerve az elmlt rendszereket, a bennk tallhat mintk alapjn hamarabb tanuljk meg a mg ismeretlen s elkvetkezend alrendszereket.
Az elz letbeli emlkek thozsa teht egy elz let llekszrjnek rvettse a mostani llekszrre. Ez, mivel az emlkek ill. az emlkezs nem csak passzvak, hanem alaktanak is, az a "szellemi kszlet" is, amivel egy jszltt nekiindul az letnek. A rendszerek klnbzsge miatt ez ritkn jelent fizikai skon megfogalmazhat, konkrt emlket, a mintzatok hasonlsga miatt azonban egy olyan lenyomatot ad, ami ltal analogikus mdon thozhatak az elz let meg nem oldott problmi, de mr elsajttott "felsbb tudsa" is. gy teht, aki kevesebb elz letbeli "llektapasztalatot" hoz t, az kevesebb problmval (pl. a rendszerek kzti klnbsggel) szembesl, viszont rettent nehz szinte nullrl kezdeni a megismerst megint – ezt gyantom, hogy kevesen kockztatjk meg, gy vgs soron marad a reinkarncis ciklus "tradcionlis" mdja s annak filozofikus megfogalmazsa: "Azrt lteznk fizikai skon, hogy megtapasztaljuk azt s ezltal magunkat". Kicsit rdgi, nmagba fordul definci ez, hiszen a "ltezs" folyamn egyre jabb "problmkkal" (vagyis ismeretlen tnyezkkel) tallkozunk, s ahhoz, hogy megoldjuk azokat, idnknt jabbakat gerjesztnk. Amikor az analgikat alkalmazva eljutunk arra a szintre, hogy gyakorlatilag "brmilyen kszlettel" kpesek legynk "brmit vgrehajtani", akkor mr mondhatjuk azt, hogy "vgeztnk". A „kzs mintzatok” lnyegben genetikus emlkek, vagyis egy adott test vagy faj genetikus kszletazonossga. Az a szellemi tudat teht, aki kpes felismerni az analgikat, kpes megklnbztetni a genetikus emlkeket is. Ez sok embernek flelmetes lehet, mert ezzel a tudssal tulajdonkppen elszaktja magt "emberiessgtl" - hiszen felismerni azt, hogy tnylegesen mi a kzs az emberekben, azt eredmnyezi, hogy az illet tudja, miben klnbzik maga a tbbiektl (tbbek kztt ennek a tudsnak a birtoklsa is differencit ad…). Ez az a pillanat, amikor tli, hogy nemcsak test, hanem llek s szellem is egyben – amik klnllak, de egytt dolgoznak. |