Halottidzsek
E tren a bibliai szveg a legszkszavbb, ami nem csoda: az testamentumi iratok sszellti, a szigor vallsi trvnyek rtelmben, igyekeztek minl kevesebb rszletet megrkteni e krhozatos praktikkrl. Az antik Hellaszban, ahol nyilvnos szentlyei voltak egyes alvilgi isteneknek, jval liberlisabb felfogs uralkodott. A rendelkezsnkre ll forrsokbl mindenesetre egyrtelmen kiderl, hogy a nekromantikus rtusoknak kt f sszetevje volt: az ldozat s az invokci, azaz a holtakon uralkod istenekhez intzett knyrgs. Az ldozatnak ketts clja volt. Egyrszt mintegy „megvesztegettk” vele a holtakat felgyel isteneket, hogy rvid idre bocsssk el alattvalikat a hatalmuk all, s a flttk val rendelkezs jogt ruhzzk t a rtus vgrehajtjra. A nekromanta gy ideiglenesen isteni hatalommal br: kpess vlik r, hogy parancsoljon a holtaknak, s krdsei megvlaszolsra knyszertse ket. Az ldozat msodik, nemkevsb fontos funkcija, hogy rvid idre hasonlatoss tegye a holtat az lhz. Msklnben a szellem – aki lnyegnl fogva ms vilgba tartozik, mint megidzje – nem tudna kommuniklni a nekromantval. Az gy nyert hasonlatossg termszetesen mlkony s felsznes. Sem Odsszeusz, sem Aeneas nem volt kpes megrinteni az elhunytak lelkt; mintha csak fstfoszlnyokat akartak volna ujjaik kz ragadni. Ksbb majd ltni fogjuk, hogy a leghatalmasabb nekromantk bizonyos titkos rtusok segtsgvel lltlag fizikai valjukban is meg tudtk idzni az elhunytakat; ehhez azonban a kt hs tudomnya kevs volt, hisz k a legjobb esetben is csak affle botcsinlta mgusoknak szmtottak. A hasonlatossg elvbl kvetkezik, hogy az ldozatot valami letet hordoz, letad anyagbl kell bemutatni, hiszen csak ez klcsnzhet a szellemnek letert. A nekromanta rtusokban az ldozatnak tfle tpust klnbztethetjk meg.
1. Italldozat. Az ital lehetett vz s mzes tej is, leggyakrabban azonban a bort hasznltk erre a clra. Csupa letet hordoz, ert ad, tpll folyadk. A bor kiemelt szerepe rszint azzal magyarzhat, hogy tmelegti a kihlt tagokat, mintegy letet lehelvn beljk; rszint pedig azzal, hogy hasonlatos a vrhez.
2. telldozat. Odsszeusz fehr daraliszttel krti az ldozgdrt, de az telldozatra val utalst lthatunk abban is, ahogy az endori boszorkny a sikeres halottidzs utn megvendgeli Sault. Mint emlkezhetnk r, is fehr lisztbl gyrt lepnyt st kirlyi vendgnek (st, mg egy hzott borjt is levg, ez azonban mr az llatldozat tmakrbe tartozik).
3. Vrldozat. Valamennyi ldozatfajta kzl ez a legjelentsebb; a nekromantikus szertartsok elmaradhatatlan eleme. A vr az let si hordozja, s a halottak meg vannak fosztva tle; nyilvn csillapthatatlan, moh szomjsg gytri ket utna. Ha a nekromanta a sikeres megidzst kveten nem vgzi el elrsszeren az elbocsts szertartst (amirl, ellenttben a hvssal, alig van adatunk), a halott az lk kztt marad, s megprblja elorozni a vrket: vmpr lesz belle.
4. llatldozat. Minl nagyobb szabs a szertarts, annl tbb llatot kell ldozatul adni maguknak a holtaknak s a flttk uralkod isteneknek. Az llatokat kivreztetik, majd elgetik. A nekromancia alapszablya, hogy a felldozott llatoknak mindig feketknek kell lennik; a fekete szn az jszakra s a sttsgre utal, s ezek sidk ta a hall, az elmls jelkpei. Szmos nekromantikus szertarts medd nstnyllatok felldozst rja el. Ez els pillanatra furcsnak tnhet, nyomban rbukkanunk azonban a magyarzatra, ha belegondolunk a rtus mlyebb szimbolikjba. A nekromantikus ldozatnak ugyanis az lettel kell kapcsolatban lennie, nem pedig a termkenysggel. Ez az oka annak, hogy egyes kzkelet ldozattpusok – sperma, vetmag, ritulis nemi aktus – a nekromanciban sohasem hasznlatosak.
5. Emberldozat. A legszrnybb, egyben azonban a leglogikusabb ldozatfajta. Ugyan mi adhatn vissza hathatsabban az letet egy idre a halottnak, mint egy eleven emberi lny flldozsa? Emberldozatrl direkt mdon sem az Odsszeiban, sem az Aeneisben nem olvashatunk, a szvegek gondos ttanulmnyozsa utn azonban a szemnkbe tnik egy aggaszt momentum. Kzvetlenl a nekromantikus szertarts lersa eltt mind Odsszeusznak, mind Aeneasnak meghal egy trsa. A halluknak ugyan semmi kze nincsen a rkvetkez rtushoz (Elpnr rszegen a nyakt szegi Kirk hzban, Misenus pedig a tengerbe zuhan s megfullad), a baljs egybeess azonban sokatmond. Aligha ktelkedhetnk benne, hogy itt a ritulis emberldozat emlke sejlik fl a szvegek mgtt. Kzbevetleg jegyezzk meg, hogy a holtaknak bemutatott ital-, tel-, vr-, llat- s emberldozat az korban csaknem mindentt bevett gyakorlat volt; egy etruszk szarkofgon mg olyan jelenettel is tallkozhatunk, ahol a srjbl kikelt mmiaszer tetem egytt lakomzik a gyszolkkal! Ez azonban nem nekromancia! Az ilyen szertartsoknak mindig engesztel jellegk volt: azrt vgeztk el ket, hogy megakadlyozzk a halott visszatrst, elhrtsk az lk irnt tpllt rosszindulatt. Mivel holtban nem juthatott hozz az telhez, italhoz, vrhez stb., a htramaradottak inkbb nknt felajnlottak neki egy keveset ldozat gyannt, mintsem vllaljk a kockzatot, hogy erszakkal szerzi meg ket magnak. A nekromanta mgikus rtusaihoz ppen azrt tapad annyi stt s blaszfm vons, mert fordt egyet ezen az okoskodson: azrt ldoz az elhunytaknak, hogy megidzze ket. Ami az invokcit illeti, a nekromantnak ilyenkor az alvilg stt isteneihez kell fohszkodnia: Hdszhoz, Perszephonhoz, Hekathoz s a Frikhoz. Ezek az istenalakok – taln az egy Perszephon kivtelvel – cseppet sem kegyes szvkrl s jindulatukrl nevezetesek, a nekromantnak teht ugyancsak vigyznia kell, nehogy magra haragtsa ket. A Frik – grg nevkn erinnszk – szrnysges banyk, akik vnebbek Zeusznl s az olmposzi isteneknl, s semmibe veszik a hatalmukat: hajukban kgyk tekergznek, sznfekete testket csf denevrszrny repti, kutyapofjukbl vrben forg szemek villognak el, ahogy rzszges korbcsukat csattogtatva vetik magukat az ldozataikra. Hrman vannak; a nevk Tisiphone, Alecto s Megaera. Mg nluk is flelmetesebb azonban Hekat, az j kirlynje, aki elftyolozott arccal, kezben fklyval jelenik meg a keresztutaknl, olykor pedig alvilgi kutyafalka ksretben kborol a holdfnyes temetkben. a nekromantk patrnusa s vdistene; tle tanultk a halottidzs mestersgt Mdeia s Kirk is, akik a lenyai voltak. Az ilyen isteneket nem lehet hebehurgya mdon, nyakra-fre szlongatni; az invokcik szvege a varzslk legfltettebb titka volt, nemzedkrl nemzedkre adtk tovbb a tiltott igket, s lni is kpesek voltak, hogy megakadlyozzk avatatlan kzbe jutsukat. Ksbb, a keresztnysg diadala utn, az antik istenek fokozatosan dmonokk, alvilgi lelkekk korcsosultak a kzfelfogsban; s ezzel prhuzamosan egyre inkbb elmosdott a hatrvonal a nekromantk s a fekete mgusok kztt. Mutatba idznk egy ilyen invokcit; Hekathoz szl, s a termszetfltti tmj irodalom egyik mestere, az amerikai H. P. Lovecraft kzvettsvel maradt rnk:
", bartja s trsa az jszaknak, te, aki rvendesz a kiontott vrnek s a kutyk ugatsnak, aki srok kztt
vndorolsz az jszakban, aki vr utn szomjazol s rettegst hozol a halandkra, Gorg, Morm, ezerarc Hold,
fogadd kegyesen ldozatunkat!" |