A dmonokrl sok klnbz felfogs ltezik.
- A legnpszerbb taln az, hogy egy dmon nem ms mint egy msik ltskbl megidzett lny, amely kpes megszllni egy testet s egy mrtkig irnytani. Meg lehet szabadulni tlk, tbbek kztt rdgzssel, vagy talizmnokat, mindenfle szentelt vagy mgikus dolgokat, trgyakat alkalmaznak, hogy az emberrl levegyk a rontst, amit a dmon okozott. Ugyanezek a mdszerek vdelml is szolglnak.
- Maguk a dmonok - vagy ms nven gonosz, tiszttalan szellemek - Stn legalacsonyabb rang szolgi, akiknek az a feladatuk, hogy a gyakorlatban tegyk tnkre az embereket, s a magasabb rang szellemi lnyek ltal eltervezett tragikus sorsot konkrt tettekkel vltsk valra az letkben. Teht, gymond, k vgzik el a piszkos munkt, s kzvetlenl k a felelsek a legtbb olyan szenvedsrt, amely felett az emberek minden igyekezetk ellenre sem tudnak rr lenni.
- A dmonok ltalban az emberek bnei ltal szerzik meg a jogot arra, hogy leigzzk ket. A Tzparancsolat els kt parancsolatval, teht az idegen istenek imdsval s a blvnyimdssal kapcsolatos bnk esetben mg az sk ltal elkvetett bnk is jogalapot biztostanak a dmonok szmra, hogy az utdok letbe behatoljanak.
- Mitolgiban is l a dmon kpe, ott eleinte mint isten szerepelt majd fokozatosan lett alsbbrend, vglis valahol az embernl kicsivel magasabb szinten de az istenek hatalma alatt tallta meg a helyt.
MG VALAMI A DMONOKRL
Mit jelent az a sz, hogy dmon? Tapasztalt boszijaink kivtelvel, az emberek tbbsge szerint ezt nagy homly fedi, s hajlamosak azt gondolni, hogy valami nagyon-nagyon gonosz dologrl lehet sz.
A dmon kifejezs a grg daimon szbl eredeztethet, mely nem jelent mst, mint szellemi ert, termszetfltti lnyt, sokot. Br minduntalan olyan kzkedvelt gondolattrstsokat hv el, mint a "Gonosz" vagy a "rossz szndk szellem", a kifejezs eredetileg olyan spiritulis ltformt jelentett, mely befolysolni kpes az emberi jellemet. Pldul az agathos daimon (j szellem) kifejezetten j szndkkal kzeledett az emberekhez. Szkratsz, a grg filozfus, gy beszlt a daimon-jrl, mint arrl a szellemrl, mely inspirlta t arra, hogy az igazsgot keresse s szljon rla.
A kifejezst aztn lpsrl lpsre vonatkoztatni kezdtk a termszeten tli vilg azon ltezire, amelyek nyomst gyakorolnak a halandkra, hogy olyan tetteket kvessenek el, melyek nem vlnak a javukra. Az uralkod nzet a bajt, nyomorsgot, szerencstlensget okoz rossz-szndksg mellett foglal llst. (Tmegben a boszorknysgrl is ez a nzet, sajnos.)
Az rsbelisggel nem rendelkez npek a spiritulis lnyeket vagy j vagy rossz akarataknak tartottk, attl fggen, hogy az egynnek vagy a kzssgnek milyen krlmnyekkel kellett szembenzni. gy az a hagyomnyos osztlyzs, mely a dmonokat a rosszindulat lnyek kz sorolja, nem igazn alkalmazhat ezekre a vallsokra.
A spiritulis entitsok helyzete az idk folyamn megvltozott. A Zoroasztrizmusban a daevk rosszat akar teremtmnyek voltak, de hindu megfeleliket ppen ellenkezleg, isteneknek tekintettk. A Zoroasztrizmus az ahurkat j istensgekknt kezelte, mg a hindu prjaikat, az asurkat gonosz istenekk vltoztattk. Hasonlkppen a Stn, az testamentumban, Jb knyvben Isten trvnyszkn az emberisg vdljaknt szerepel, mg a keresztnysggel Krisztus tagadjv, az Iszlmban pedig az emberisg f szembeszegljv vlt. Szmos hasonl transzformci mutatja, hogy az angyalok s a dmonok kztti les klnbsgnek a vgletekig leegyszerstett formja, ha az angyalokat j szellemekknt, a dmonokat rossz szellemekknt definiljuk. Mindazonltal segtsget nyjthat ha a megjellseket gy rtelmezzk, mint a lnyek alapvet, ltalnos mozgaterit.
A dmonok kzvettk a transzcendens s a fldi, mland vilg kztt. Szmtalanszor olyan vratlan esemnyek, szupernaturlis intervencik elkvetiv tettk ket, amelyeket nem tulajdonthattak egyetlen ms istensgnek sem. Emberi sorsot meghatroz erv lettek, s az egyneknek lehettek szemlyes dmonaik is. Filozfiai elmlkedsek szerint ezek a lnyek alacsonyabb helyet foglalnak el az isteneknl (taln mg halandak is), de mindenkppen magasabbrendek az embereknl. A keresztnyek bukott angyaloknak hvjk ket.
A jdaizmus dmoni hierarchija rendkvl kiterjedt. A gonosz erk hercegt, - akirl azt hittk, hogy termketlen fldeken, romok s srok kzt lakik, s az emberisgre szmos fizikai, lelki s mentlis zavarodottsgot r - klnfle nevekkel illettk: Stn (az Ellenkez), Belial (a perverzi, a sttsg s a megsemmisls szelleme), Mastema (Gyllkds vagy Ellenszegls). A Stn uralma alatt ll dmon-hierarchia a ks jdaizmus sorn alakult ki, illetve a kt Testamentum kztt eltelt idszak alatt.
Az jszvetsgben Krisztus Belzebubrl szl, a dmonok vezetjrl, aki megegyezik a Stnnal. A kzpkorban s a reformci sorn rengeteg hierarchia alakult ki, amelyek a ht f bnnel llnak kapcsolatban:
Lucifer - bszkesg Mammon - fsvnysg Azmodeus - bujasg Stn - harag Belzebub - mohsg Leviathn - irigysg Belfegor - restsg |